Home » Bellen voor uitvaartadvies

Bellen voor uitvaartadvies

De marketingmachine draait door. Ergens in dit land is er een verzekeraar die bedacht heeft dat zijn omzet in uitvaartverzekeringen omhoog kan door actief te acquireren. Ik werd gebeld door een alleraardigste jongedame die deze opdracht had aangenomen.

Met Henk de Greef….

Hallo mijnheer de Greef u spreekt met ….. van ….. uitvaartadvies. Ik kan mijn lachen niet onderdrukken en de telefoondame merkt dit op. Een beetje geïrriteerd vraagt ze of ik dat grappig vind. Ik leg uit dat ik uitvaartadvies interpreteer als hulp bij het uitvaren. Dat zou het ook kunnen zijn, maar daar belde deze dame niet voor. Nee, ze wilde mij een brochure toesturen, als ik jonger zou zijn dan 69 jaar. Ik merk op dat ze mij een verzekering wil verkopen. Wederom nee, ze wilde mij kosteloos een brochure toesturen om mij te wijzen op de vele mogelijkheden. Ik merk op dat ik dat vreselijk aardig vind en vraag of ze daar ook voor werd betaald. Ja, dat werd ze. Op de vraag waarvan het betaald werd nam de irritatie bij haar een vorm aan die het gesprek tot een einde ging brengen. Ze zegt dat het mooi weer is en ik antwoord dat ik dat ook vind en dat ik lekker in de tuin een kopje koffie ga drinken en dat zij dat eigenlijk ook zou moeten doen. Ze bevestigde dit, maar gaf aan dat er ook iets verdiend moest worden en dat ze daarom nog maar even doorging met bellen.

Jezelf voorstellen als een adviesbureau, wekt de suggestie dat je als specialist op een vakgebied iemand (onafhankelijk) wilt adviseren.  Dat is iets heel anders dan een product of dienst verkopen. Het gebruiken van het begrip advies, in een domein waar de transactie voorop staat, wekt weerzin zodra je door krijgt dat je misleid wordt. De telefoniste heeft een opdracht die gericht is op transacties en niet op onafhankelijk advies. Binnen deze, thans gebruikelijke methode, wordt bewust niet gesproken over het doel van het telefoongesprek. In dit geval lag het er zo dik bovenop dat ik mijn lachen niet meer kon onderdrukken, maar eigenlijk vind ik het triest dat mensen tot dit niveau kunnen zinken.

Kennelijk heeft de opdrachtgever van dit acquisitiebureau niet meer door welke dienst hij aan zijn klanten biedt. Dit gesprek ging over het onvermijdelijke einde van het leven. De mensen die diensten verrichten omtrent dat einde, betrachten zeer grote zorgvuldigheid voor de menselijke aspecten. Het gaat veelal gepaard met veel emotie, waardoor het fenomeen uitermate past in het domein van de sociale samenhang. Het is iets dat je deelt met anderen. 

De keuze van dit bedrijf voor telefonische acquisitie, met een doelgroepselectie onder de 69 jaar, geeft mij aan dat het om een benadering gaat waarbij de (eigen) winst voorop staat. Het gegeven dat het gesprek gaat over een uitvaartverzekering wordt stelselmatig ontkent, net als het idee dat het gaat over verkopen. Een leugentje om bestwil is in de telefonische acquisitie toegestaan.

Geachte uitvaartadviseur, bedankt voor dit schitterende voorbeeld van ongeremd gaan voor  maximaal resultaat. U heeft mij wederom laten zien dat er, binnen bepaalde manieren van organiseren,  geen grenzen zijn. The sky is the limit, toch?

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *