Home » Polen doen het (niet meer) voor minder

Polen doen het (niet meer) voor minder

:hkhoa Ooit was het schip het pronkstuk van de Holland Amerika Lijn. Het grootste passagiersschip ooit in Nederland gebouwd. De SS Rotterdam. Momenteel ligt het voor anker in Wilhelmshaven in Duitsland voor een grote verbouwing. En is het schip inzet van een ruzie tussen werkgevers en werknemers. Poolse werknemers, ingehuurd om asbest te verwijderen. Ze klagen over de werkomstandigheden aan boord, maar ook over de accommodaties waar ze moeten overnachten. Bron : Één vandaag

Het is niet een erg goed bewaard geheim gebleven dat onze Poolse medemensen hier voor minder geld werken. De polen komen naar ons, met de gedachte dat zij een beter leven tegemoet gaan, maar de reden voor ons om met deze mensen te werken is er juist één van economische aard.

Speciale uitzendbureaus richten zich op de “doelgroep” en verzorgen de verblijfsplaatsen voor de polen. Het idee om zo’n uitzendbureau te starten verraadt al de achterliggende gedachte van de ondernemer. Hij wil geld verdienen aan mensen, mensen die (meer) geluk zoeken. Aan de onderkant van de markt, daar waar het minste wordt betaald voor het zwaarste werk, kunnen deze mensen als eerste terecht.

De winst in zo’n onderneming zit in het verschil in kosten die je zou maken voor een “eigen” werknemer en een Poolse werknemer. De kunst van het ondernemen wordt daarom zoveel mogelijk in de kosten snijden. Niet te veel betalen voor huisvesting, ziektekosten, verzekeringen en lonen, maar wel proberen zoveel mogelijk aan de klant te berekenen. Het zou naïef zijn om te veronderstellen dat de klanten van deze ondernemers niet weten wat ze inkopen, dus ook aan die zijde wordt het spel van de inkoop (kostenefficiënt) gespeeld.

Gelukkig leven we nu in een tijd waarin de consument zich niet alleen maar afvraagt of de kwaliteit en de prijs van een product wel oké zijn, maar ook hoe het product tot stand gekomen is. Producenten die gebruik maakten van kinderarbeid en andere vormen van uitbuiting zijn daar al achter gekomen en hebben zo goed en zo kwaad als ze kunnen maatregelen genomen om te voorkomen dat de consument ze totaal gaat negeren. Ook dat is een vorm van bewustwording van bedrijven wat ze eigenlijk produceren. Het is niet alleen het eindproduct, waar een factuur bij verstuurd kan worden, maar ook de werkgelegenheid, afval, verontreiniging en het verbruiken van grondstoffen, waar een bewuste consument op let.

Het aanbieden van erbarmelijke arbeidsomstandigheden zal om die reden zichzelf uitroeien. Niet omdat er betere regelgeving of toezicht komt, maar meer omdat de bedrijven die gebruik maken van deze diensten zichzelf een reputatie bezorgen die door de consument niet meer zal worden gepikt. Corporate governance gaat verder dan een transparante jaarrekening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *