Home » Verplicht “bel me niet” register

Verplicht “bel me niet” register

bron: Persbericht EZ:

:hkhoa Staatssecretaris Heemskerk stelt een verplicht ‘bel me niet register’ voor telemarketing in. Onder het eten, ’s avonds laat, als je je kinderen op bed legt, op je vaste telefoon en op je mobiel; meer dan negentig procent van de consumenten zit niet te wachten op ongevraagde telefoontjes van aanbieders van goederen of diensten (zgn. telemarketing). Gelet op de grote en niet afnemende irritatie komt staatssecretaris Heemskerk tot de conclusie dat een wettelijk verplicht `bel me niet register´ nodig is om de irritatie bij de consument weg te nemen.  

Al jaren klaagt bijna iedereen steen en been over de (vaak kwalitatief bedroevende) telefonische acquisitie. Het is een heel effectief middel om snel en vrij goedkoop een grote doelgroep te benaderen. Helaas vindt een groot aantal van de prospects de telefoontjes ongewenst.

Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om die 10%, die de telefoontjes wel aanneemt en de acquisiteur niet met een scheldkanonnade naar het volgende nummer verwijst. Die 10% maakt dat het telemarketing systeem nog steeds loont. De bedrijven die naar dit middel grijpen accepteren dus 90% negatieve emotie onder hun prospects om 10% te bereiken, waarvan wellicht nog eens 10% (maakt tezamen 1%) een order plaatst.

Hetzelfde geldt voor SPAM in de emailbox. Onderzoek heeft aangetoond dat 10.000 verzonden berichten resulteren in 1 order. Het verzenden van spam kost bijna niets, dus de kosten wegen prima op tegen de baten. Alleen in deze variant zijn er 9.999 geïrriteerde prospects tegen 1 order.

Het is een logisch gevolg van de manier van denken over klanten. Als de orders en omzet belangrijker zijn dan de kwaliteit van de geleverde dienst en daarmee samenhangend de tevredenheid van klanten, dan kan er gemakkelijk een idee ontstaan dat klanten mensen zijn die je zo vaak mogelijk moet benaderen met je aanbod. Niet omdat het aanbod zo goed is, maar omdat de kwantiteit nu eenmaal belangrijker is dan de kwaliteit.

Dit zegt veel over de bedrijven die nog steeds naar deze middelen grijpen. Voor hen staat de omzet voorop en is alles geoorloofd om die te realiseren, of u dat nou prettig vindt of niet. Het is een manier van organiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *