Home » Doe eens iets anders!

Doe eens iets anders!

:hkhoa Managersonline stuurt me dagelijks hun nieuwsbrief en ook vandaag kopte deze met (een overbekende manier van management) Zeven manieren om klanten te binden.  Even verder kijken leverde me nog de volgende artikelen op: Tien inzichten in natuurlijk leiderschap en zeven oefeningen om uw hersenen te trainen.

Nou, dat wil ik wel: Klanten binden met natuurlijk leiderschap en getrainde hersenen. Wat zal ik een machtig goede manager worden en enorm veel respect verdienen van de baas en alle anderen waar ik me aan meet. U weet wel dat dit onzin is en daar gaat het ook over, onzin. Vooral als ik de moeite nog neem om de inhoud van deze artikelen op hun merites te beoordelen zakt me de broek tot aan de knieën. Het zijn gewoon checklistjes die vertellen hoe je alles goed kan doen, goed in de zin van zekerheid tot succes. De vooronderstelling die achter deze open deuren schuilgaat is dat we allemaal nono’s zijn, die echt niet weten waar ze mee bezig zijn. Nu is dat in een aantal gevallen ook zo, maar ik durf te beweren dat er ook mensen zijn die wel weten wat ze doen.

Sterker nog, deze checklistjes leiden de aandacht af van waar het wel over gaat. De veronderstelde problemen, zoals een gebrek aan natuurlijk leiderschap, maken dat mensen krampachtig de voorschriften van zo’n checklistje gaan volgen en vervolgens met “Dilbert” achtige spastische gedragingen hun medewerkers de stuipen op het lijf gaan jagen. Stelt u zich de situatie eens voor dat de manager, die leiding geeft aan de vuilophaaldienst ineens, om zijn aangeprate natuurlijk leiderschapsprobleem op te heffen, gaat vragen of het werk wel leuk is. Ja, zeg ik dan, ik ben de beste vuilophaler van midden Nederland en daar ben ik trots op!

Tip 2 van het lijstje “natuurlijk leiderschap” brengt me gelijk in de problemen, want die luidt dat leiderschap vraagt om authenticiteit. Het moet echt zijn, want anders voelt de ander aan dat het niet echt is. En dat terwijl het artikel kopt met “leiderschap is te leren”. Hoe kan ik nu authentiek gevolg geven aan een lijstje met best practices? Het lijkt op de “wees spontaan” paradox, zodra je probeert te gehoorzamen, ben je niet spontaan en dus ongehoorzaam.

Ik doe nog even de zeven hersenoefeningen en lees er vijf mindsets voor succes op na en sluit af met een verlicht gevoel van management.

Doe eens iets anders dan proberen een betere manager te worden door de management truken beter te implementeren. Management is geen truc en de beste manager bestaat niet omdat de beste management praktijk niet bestaat. Authenticiteit is belangrijk, maar dan moet je wel weten wat dat inhoudt. Het betekent dat de rol die je speelt, past bij jezelf en de setting waarin je op dat moment bent. Management truken horen daar niet bij en zullen door iedereen die nog een beetje sensitiviteit over heeft worden doorzien, tenzij u een aangeboren acteur bent, maar dan heeft u het verkeerde vak gekozen.

Laten we eens kappen met die onzin en gaan voor die dingen die echt belangrijk zijn. Wat maakten we ook alweer in deze organisatie en voor wie was dat belangrijk, eigenlijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *