Home » Moet de PC-Hooft Tractor de stad uit?

Moet de PC-Hooft Tractor de stad uit?

:hkhoa Deze gedachte vond haar oorsprong in de gemeente Nijmegen. Aldaar wenste de fractie van Groen Links de tractoren uit de stad te weren onder het mom van milieuverontreiniging natuurlijk. Nu wordt er zelfs een wetsvoorstel voorbereid dat het mogelijk moet maken voor 22 gemeenten om een hoger parkeertarief te heffen voor grote auto’s.  Zijn we nu met z’n allen een beetje de weg kwijt, of is de PC- Hooft Tractor echt een asociale milieuverontreinigende patserbak?

Toegegeven: Als ik zo’n grote vierwielaangedreven auto voorbij zie zoeven, dan bekruipt mij ook wel even een moment van jaloezie. O, zo graag had ik zelf zo’n grote glimmer gehad om ermee door de Hooftstraat te flaneren. Liever heb ik dan ook dat het ding snel weer uit mijn gezichtsveld verdwijnt, want dan wordt de pijn minder.

Het is en blijft een gegeven dat die auto’s worden gemaakt en dat er een publiek voor bestaat dat ze bestuurt. Of we dat nou leuk vinden of niet, ze zijn er nu éénmaal. Het toeval wil dat de bestuurders van deze automobielen veelal ook ruimschoots andere zaken consumeren. Het is laten we maar zeggen een welkom publiek bij vele middenstanders, omdat ze daar hun geld graag willen uitgeven. Deze mensen komen niet met de bus, maar met de SUV, geheel in stijl, zoals het hen past. Ze rijden dan ook liever naar een straat waar de cruiser voor de deur gestald kan worden, dan naar een centrum waar dat niet mogelijk is.

Als we de zaak van de Co2 uitstoot in proportie bekijken zijn er naast de auto’s nog veel grotere vervuilers, waar meer winst op geboekt kan worden. We consumeren dagelijks enorm veel energie. Direct verbruik, zoals gas, brandstof en elektriciteit, maar ook indirect verbruik, door alle energie die nodig is geweest om de produkten die we gebruiken te produceren. Je staat er niet bij stil als je een pak koffie openmaakt, maar in dat pak is een hoeveelheid energieverbruik opgesloten. Bijna alles wat we doen draagt bij aan de Co2 uitstoot. De grootste vervuiler is de mens, die met zijn (over)consumptie in versneld tempo de aardbol verbruikt. In die zin kan ik me de nijd tegen te grote auto’s wel voorstellen, want het is een typisch voorbeeld van “meer dan noodzakelijk”. Maar zijn de dure horloges, stropdassen, maatpakken en de grote airconditioned gebouwen aan de Zuidas dat ook niet?

Daarbij zijn deze bestuurders enorm welkome gasten bij de belastingdienst. Denk alleen even aan de BTW (niet voor zakelijke rijders, maar dat wordt gecompenseerd door de bijtelling), de wegenbelasting en de BPM, dan beloopt het tarief al gauw in de duizenden euro’s op jaarbasis. Als je hier de accijnzen op brandstof van vadertje overheid bij optelt wordt het sommetje compleet. Het zijn brave betalers aan het hoofdkwartier in Apeldoorn.

Het lijkt mij niet erg vanzelfsprekend dat de berijders van een PC-Hooft Tractor zich zullen laten afschrikken door een paar eurootjes meer parkeergeld. En onder het mom van “de vervuiler betaalt”  is dat nog te verantwoorden ook. Het nadeel is alleen dat deze extra belasting de grote auto’s gelijk legitimeren, voor zover dat nog niet het geval was door het hogere wegenbelastingtarief. Want als de vervuiler betaalt, mag hij vervuilen ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *