Home » “Het ligt niet aan ons” bijsluiter verkeersboete

“Het ligt niet aan ons” bijsluiter verkeersboete

:anger Voor wie zich groen en geel ergert aan de snelheidsbekeuringen “in de marge” van 3 tot 10 km/h is er nu een afdoende oplossing; U krijgt vanaf deze week van het CJIB een bijsluiter. De bijsluiter is bedoeld om bewustwording te creëren bij de verkeersdeelnemer. Onderzoek heeft aangetoond dat de bekeuring beter wordt begrepen als bestuurders beter worden geïnformeerd rond de reden van de bekeuring.

Wat dat betreft heeft de bedenker van dit plan helemaal gelijk. Ik mag alleen voor mezelf spreken, maar ik was al lang het nut van de bekeuring kwijt. Ik noem het zelfs “verkapte wegenbelasting”. Dat is het natuurlijk niet, want hard rijden is gevaarlijk en moet bestreden worden, maar zo voelt het nu éénmaal.

Het probleem van de snelheidsovertreders is ontstaan bij de invoering van de maximum snelheid. Dat is logisch, want een nieuwe regel moet eerst bekend worden, dan wennen en uiteindelijk begrepen worden als een vanzelfsprekend gedragsvoorschrift.

Zo is het helaas bij de snelheidsovertredingen niet gegaan. Nog steeds zijn er mensen die niet begrijpen dat die laatste 3 of 10 kilometer per uur echt het verschil maken. Het is het verschil tussen veel of weinig verkeersdoden en het verschil tussen veel of weinig broeikasgas. Hoeveel die verschillen bedragen moet ik u helaas schuldig blijven, want de exacte cijfers ken ik niet.

Ik heb me laten vertellen dat het grootste deel van de snelheidsovertredingen, overtredingen in de marge zijn. Juist die bekeuringen hebben in plaats van toegevoegde waarde aan de verkeersveiligheid een toegevoegde waarde aan onbegrip. Het aantal snelheidsboetes is in 2006 enorm gestegen door de invoering van de trajectcontrole, waar de experts het er juist over eens zijn dat autosnelwegen de minst onveilige wegen zijn door het voorspelbare karakter ervan.

De envelop van het CJIB herken ik al op afstand. Ik ben namelijk een regelmatige verkeersdeelnemer en ik krijg even regelmatig een 3km/h bekeuring. Ik ben geen vreselijke hardrijder, maar naar mijn eigen inschatting, een veilige verkeersdeelnemer. Juist vanwege de overtuiging dat ik het allemaal netjes doe, zoals het hoort, doet de CJIB envelop extra zeer aan mijn ogen. Gelukkig zit er nu een bijsluiter in, die de pijn zal verzachten. Ik kan op mijn gemak nog eens nalezen hoeveel schade ik de maatschappij berokken met mijn onverantwoordelijke gedrag. Het zal mijn idee over de snelheidscontrole veranderen in een gevoel van rechtvaardigheid: “Had ik me maar aan de snelheid moeten houden”. Een geruststellend idee is dat er naast mijn bekeuring nog 9 miljoen andere zijn, dan ben ik tenminste niet alleen.

Als u de bijsluiter ook eens wilt lezen hoeft u niets bijzonders te doen. gewoon afwachten tot de periodieke bekeuring op de mat valt, op uw gemak gaan zitten en grondig bestuderen. U wordt er een beter mens van. U kunt hem ook hier downloaden.

:hkhoa Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie heeft natuurlijk niet kunnen bedenken dat er tussen die 9 miljoen snelheidsovertredingen, die worden geproduceerd in een volledig geautomatiseerd systeem zodat er geen menselijke interactie meer noodzakelijk is, vele gevallen zitten op een grensgebied. Het argument daarvoor is dat je ergens een grens moet trekken, dat is juist, maar rond het grensgebied ontstaat altijd gesteggel. Bovendien zijn het er wel erg veel, zeker als de verhouding tot de andere overtredingen wordt bekeken. Zou het niet kunnen zijn dat het middel, de controle, haar doel, het handhaven van snelheid, voorbij is gestreefd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *