Home » Klant is koning aanbesteden

Klant is koning aanbesteden

:beatpl Een geweldig instrument, die aanbesteding. Eindelijk is er een methode, die vooraf zeker kan stellen dat de leverancier precies dat gaat doen wat vooraf bedacht was. Alles past in de aanbesteding. Of het nu gaat om de klachtenprocedure of het aantal keren dat de leverancier verwacht naar het toilet te moeten, het is te vragen.

Ik vergeet nooit meer de gevleugelde uitspraak van een goede vriend van mij: “Ze huren je in om iets te doen wat ze zelf niet kunnen en vervolgens gaan ze je vertellen hoe het moet”. De frustratie in deze uitspraak begrijp ik heel goed en de herkomst ook, het is zelfs herkenbaar. Maar het resultaat ervan, dat hij gestopt is met die werkzaamheden, stemt me enigszins droevig. Het bewijst dat de vakman het heeft moeten afleggen ten opzichte van zijn opdrachtgever(s). Niet inhoudelijke kennis, maar positie was bepalend voor de uitvoering van de opdracht, iets waar een vakman zich moeilijk bij neer kan leggen.

Nu, in de tijd van de aanbesteding is het niet anders. Het verschil is dat nu vooraf de eisen gesteld kunnen worden, die voorheen tijdens de opdracht werden bekendgemaakt. Dat voorkomt wel veel misverstanden, want laat het vooraf maar duidelijk zijn, dan weet u tenminste waar u (niet) aan begint.

Zeer recentelijk sprak ik een kennis die bezig was om een offerte te maken. Dat was naar zijn inschatting een enorme kluif werk. “De aanvraag telt 56 pagina’s”, vertelde hij mij. Ik vroeg of het om een aanbesteding ging, wat hij bevestigde. Mijn gedachten dwaalden in de richting van het werk dat hij doet. Daar kan zo goed als niemand een oordeel over vellen of dat goed is of niet. Het is een zeer inhoudelijk specialistisch terrein, waarop er maar enkelen zijn in ons landje die daar bedreven in zouden kunnen zijn. Als de aanvrager daar zelf bedreven in is, vraag ik me af waarom de opdracht aanbesteed moet worden.

Ik realiseerde me dat dit de trend van deze tijd is. Alles wat vooraf zeker gesteld kan worden, moet zeker gesteld worden. Ook al gaat het om een verbijzonderde vorm van beleefdheidsuitwisselingen zoals een offerte, het draagt bij aan zekerheid. Zonder inhoudelijke kennis, kan altijd nog het niveau van professionalisering van de aanbieder worden getoetst door te vragen naar een klachtenprocedure, kwaliteitssysteem of het bureauprofiel. Het heeft weinig te maken met de uitvoering van de opdracht, maar het geeft een beeld van de aanbieder. Bovendien stelt zo’n aanbestedingsprocedure de machtspositie van opdrachtgever zeker, want zonder de nodige onderdanigheid, in de vorm van alle vragen netjes beantwoorden, komt u er beslist niet doorheen. De enorme hoeveelheid papier en tijd die hier mee gemoeid is kan ik me voorstellen als het gaat om zeer grote projecten zoals de aanleg van de HSL of een uitbreiding van Schiphol, maar bij projecten van mindere omvang, zou die hoeveelheid evenredig af moeten nemen.

:hkhoa De klant, of de aanbesteder, maakt toch een vergissing bij het te ver doorvoeren van de aanbestedingsĀ methode, want niet de meest geschikte aanbieder wordt geselecteerd, maar degene die zich het beste heeft getraind in het schrijven van offertes. Dat laatste zegt minder over de vakinhoudelijke kennis van de aanbieder, maar meer over zijn commerciĆ«le kwaliteiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *