Home » Waar niemand op zit te wachten (2)

Waar niemand op zit te wachten (2)

:badsm Waar ik ook een brievenbus neerzet, hij stroomt vol met aanbiedingen waar ik niet op zit te wachten. Dat is de keiharde realiteit van nu. Of het nu gaat om direct mail in de brievenbus, telemarketing of spam in de emailaccount, het zijn allemaal mogelijkheden om “de consument” te benaderen, die in de volle breedte worden uitgenut.

Geen enkele mogelijkheid blijft ongetoetst. Zo is mijn website al gekraakt door een aanbieder van ringtones (de slimme beltoon boeren hadden een manier ontdekt om hun reclame boodschappen als “gewoon” bericht op mijn website te plaatsen). Wordt mijn nieuwslijstservice voortdurend bestookt met ongewenste aanbiedingen en zitten er in de reacties veel verwijzingen naar boerenslimme websites. Er is mijns inziens een gouden regel voor ongewenste berichten die luidt:

Hoe minder noodzakelijk de aangeboden waar, hoe noodzakelijker de (Spam)marketing.

FireWallHet gevolg is dat er nu in mijn internet systemen verschillende programma’s draaien die zich uitsluitend bezighouden met het testen en verwijderen van ongewenste berichten. De firewall is een letterlijke muur om mijn domein heen, waar indien er een poortje openstaat, vol op wordt geschoten door lieden die mij iets wensen te verkopen. De muur wordt steeds verder gedicht en het gevaar bestaat dat ook gewenste informatie verloren gaat in de automatische filters. Mijn eigen server is voor zeker 80% van zijn capaciteit gevuld met antispam programma’s, wat simpelweg betekent dat maar 20% van de capaciteit wordt gebruikt voor “nuttige” informatieverwerking.

Dit is een strijd om de technologie geworden. Wie slim met de programma’s en protocollen omgaat, kan zich vrijwaren van ongewenste mail, maar wie slimmer is kan om de beveiligingen van gebruikers heen, en zo toch een grote hoeveelheid ongewenste bytes bezorgen. De technologische vooruitgang zorgt ervoor dat beide partijen steeds slimmer worden en er steeds meer capaciteit nodig is om het koren van het kaf te scheiden, of de berichten te bezorgen. Een echte wapenwedloop op digitaal niveau, waarvan het einde nog lang niet in zicht is. De aanbieders van (anti)spam software spinnen hier goed garen bij.

Het is een resultaat van de beloning die wij spammers bezorgen, door af en toe eens wat te kopen bij deze aanbieders. Onderzoek heeft uitgewezen dat er een conversieratio is van 1 op 10.000, wat simpelweg betekent dat er 10.000 berichten nodig zijn om 1 transactie te doen. De kosten van spammen zijn vrijwel nihil, waardoor dit al snel lonend wordt. Wie zich niet interesseert voor de 9.999 anderen die niet kopen, maar juist geïrriteerd achterblijven, vindt dit een prima verhouding.

:hkhoa Spam is een logisch gevolg van de zienswijze dat technologie een middel is om geld mee te verdienen, waar het eigenlijk bedoeld was om mensen te helpen.

2 comments

  1. Vandaag meldde ik me af voor een nieuwslijstservice met uitsluitend computerspullen in de aanbieding en tot mijn grote verbazing vroeg de website om een verklaring!

    citaat: “Wilt u het adres XXXX@XXXX.XX werkelijk afmelden? Dan kunt u op de “Verwijder” button klikken. Wilt u zo vriendelijk zijn om hieronder kort toe te lichten waarom u zich uitschrijft? Als onze nieuwsbrief voortaan naar iemand anders gestuurd moet worden, kunt u dat hieronder (ook) invullen. “

  2. Deze aanbieders worden steeds aardiger. Vandaag meldde ik me af van een lijst met aanbiedingen voor megaprinters en de site beantwoorde mij met; “U bent afgemeld. Veel succes nog.” Alsof ik dat zonder deze geweldige aanbiedingen niet zou kunnen hebben??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *