Home » Herinnering als marketing

Herinnering als marketing

HerinneringDe nationale postcodeloterij windt er geen doekjes om. Op de meest uiteenlopende wijze wordt “de consument” op de hoogte gebracht van het bestaan van deze club. Wie een schriftelijke cursus marketing overweegt, zou ook deze poststukken kunnen verzamelen, dan bespaart u echt geld!

“Niet meedoen kan u miljoenen kosten” schreeuwt de envelop mij toe. Het taalgebruik is duidelijk, dat spreekt de angst om te verliezen aan, terwijl ik in de regel juist door het meedoen aan kansspelen geld verlies. De andere aanbieders, van de Bank Giro Loterij doen er niets voor onder. Zij sturen me een Gold Card, waarmee ik … tja, wat moet ik er eigenlijk mee? “Uw kaart is de sleutel om te winnen” , blaat deze brief mij toe. Alsof dat zonder kaart niet zou kunnen en met kaart wel. Even de kansberekening vergeten en ik ga zowaar denken dat ik een “sleutel” naar het fortuin gevonden heb.

Onderaan de brief staat dat ik de kaart moet doorknippen als ik er geen gebruik van wens te maken. Ik mag deze belangrijke post dus niet gewoon weggooien, want…. Alsof deze kaart dezelfde status zou hebben als mijn credit-card. Ahhh, nu gaat er een belletje bij mij rinkelen, beeldvorming: Voel je rijk met de Bank Giro Loterij Gold Card. Na exact een week viel er ook van deze club een herinnering op de mat.

Het geheim van deze communicatie zit natuurlijk in het scheppen van een context die analoog is aan gebruikelijk menselijk gedrag. We zijn gewend om een herinnering te openen en een credit card bij ons te dragen. De dames en heren marketeers trachten ons te verleiden om dit normale patroon ook toe te passen op hun loterij papier en plastic. Doe er uw voordeel mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *