Home » Verlichting valt niet onder garantie

Verlichting valt niet onder garantie

:amazed Dit is een verhaal over een lampje. Een lampje met een winkelwaarde van ongeveer een euro en een productiewaarde die daar ver onder ligt. Het verhaal illustreert, aan de hand van een werkelijk voorbeeld, hoe idioot situaties kunnen verlopen als producenten meer op kosten dan kwaliteit sturen.

Het lampje was gemonteerd in de oven van een roestvrijstalen gasfornuis. U kent ze wel, die grote stoere dingen, met veel knoppen en bellen. Dit fornuis werd bij ons in huis geplaatst op 24 april jl. en bij de eerste keer openen van de ovendeur bleek één van de twee lampjes niet te branden.

Bij melding van dit defect aan de verkoper antwoordde deze direct: “Op verlichting zit geen garantie, mijnheer De Greef”. U begrijpt dat deze verkoper daar niet mee weg kwam en na enige uitleg over de verwachte levensduur van een gasfornuis ging de man overstag. Hij schakelde daartoe zijn leverancier in, die op zijn beurt de verkoper nog even herinnerde aan het feit dat verlichting niet gegarandeerd kan worden. Deze leverancier schakelde uiteindelijk een servicebedrijf in, die een monteur afstuurde met een fax, waarop stond aangetekend, u raadt het al; “geen garantie op verlichting”.

Klaarblijkelijk komt het vaker voor dat er een lampje stuk gaat, want de hele bedrijfskolom weet uit het blote hoofd te vertellen dat verlichting is uitgesloten van garantie. De monteur, die bij ons aan huis kwam om het defect te herstellen, was dan ook niet in het bezit van reservelampjes. Hij draaide direct het bewuste lampje uit de oven, keek ernaar en zei dat ie stuk was, maar dat verlichting…… en of ik zelf bij de supermarkt een lampje wilde kopen.

Hij presenteerde mij vervolgens de rekening van €83,50 voor het voorrijden. U snapt dat deze monteur van mij iets anders heeft gekregen dan geld, want op mijn geld zit in dit soort gevallen geen garantie.

:hkhoa Het kan ook anders; Met stip op nummer 1 genoteerd in het lijstje adviezen staat natuurlijk het monteren van lampjes, die het in ieder geval gedurende de garantieperiode uithouden. Dit soort lampjes bestaat echt, kan ook tegen transport en kost waarschijnlijk wel twee keer zo veel (2 keer bijna niets). De klant ontvangt dan een gegarandeerd (waar was garantie ook alweer voor?) werkend toestel en kan nog even genieten van zijn aankoop.

Indien echter de fabrikant besluit om geen kwalitatief betere lampjes te monteren, zijn er nog legio andere mogelijkheden om het probleem te tackelen. Er zou bijvoorbeeld bij zo’n gasfornuis standaard een doosje reservelampjes geleverd kunnen worden. Of de keukeninstallateurs kunnen worden voorzien van passende lampjes, zodat ze een keuken werkend op kunnen leveren.

Deze praktijk echter, die letterlijk het probleem verplaatst naar de klant door een simpele uitsluiting in de garantievoorwaarden, levert erg ontevreden klanten op, die daarover graag vertellen. U kunt zich afvragen wat dat kost en of de oplossing (geen garantie) wel het gewenste resultaat oplevert. 

2 comments

  1. Wel Seppe,

    Het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb bij de fabrikant de brochure “Vervang uw gasfornuislampje in 6 heldere stappen” opgevraagd en zowaar, het is gelukt!
    Het blijft wel een beetje naar dat ik eigenhandig mijn nieuw aangekochte gereedschap moet kunnen repareren, alvorens er een taart gebakken kan worden. Maarja, zo gaat dat tegenwoordig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *