Home » Kwaliteit of kwantiteit

Kwaliteit of kwantiteit

:feelg Ik geloof dat sturen op kwaliteit op termijn, door de grotere waardering van klanten over de geleverde diensten, een betere kwantiteit zal opleveren. In andere woorden; Ik geloof dat het sturen op kwaliteit op termijn meer winst zal brengen. De vraag of kwaliteit of kwantiteit de boventoon moet voeren in beslissingen, is mijns inziens strategisch een heel belangrijke keuze. Gaan we voor de korte klap, winstmaximalisatie, of gaan we voor de lange termijn tevreden klanten?

Deze keuze hangt nauw samen met de bestaande ideeën over organiseren. Wie gelooft in kwantiteit, zal snel overgaan op concrete doelen stellen (in euro’s), planning en controle van processen om waar mogelijk zo veel mogelijk eruit te halen. De kwaliteitsaanhanger zal eerder zal uitgaan van vakmanschap van zichzelf en zijn medemens en proberen daar tijd en ruimte voor te scheppen. Op dezelfde manier is er een onderscheid in doelen en de realiseerbaarheid daarvan. De kwaliteitsdenker zal zijn doelen proberen aan te passen aan de bestaande realiteit (wat er nu is) en van daaruit een ontwikkeling inzetten. Voor de kwantiteitsdenker geeft dat een probleem, want het blijft onbekend wat er concreet gerealiseerd zal gaan worden. Kwaliteit verschaft onbekende zekerheid op lange termijn, kwantiteit een doel op korte termijn, maar geen zekerheid dat het doel ook gehaald zal worden.

Doelen zijn ook in kwalitatieve criteria te formuleren. De doelen gaan dan over welke activiteiten u wenst te ondernemen en naar welke maatstaven. Hierdoor blijft het nut van doelen formuleren overeind, alleen de inhoud van die doelen kan geen omzet of winstcijfers meer bevatten. Het resultaat van uw onderneming wordt niet uitgedrukt in geld, maar in tevreden klanten of succesvolle projecten bijvoorbeeld. Bovendien is het sturen op kwaliteit veel beter in de hand te houden dan het sturen op kwantiteit, omdat u de kwaliteit zelf produceert.

Tot slot nog de vraag of kwaliteit zonder kwantiteit kan bestaan. Mijn antwoord daarop is nee, zonder klanten geen werk, dus ook geen mogelijkheid om kwaliteit te leveren of te ontwikkelen. Ze lopen blijkbaar hand in hand met elkaar, alleen de vraag blijft staan welke van de twee doorslaggevend moet zijn bij beslissingen. Mijn antwoord kent u nu.

2 comments

  1. De laatste stelling heeft het antwoord al in zich. Zonder oorzaak geen gevolg. JIJ bent de oorzaak, die zorgt dat er uberhaupt iets te doen valt. Actie dus voor de keuze voor kwaliteit of kwantiteit. De verbinding met kwantiteit is het vaakst en snelst gemaakt, maar actie geldt voor beide. En als het resultaat wat je nodig hebt er is, maakt het dan nog veel uit…………….?

    Toch een woord van zorg, je kan persoonlijk wel een kwaliteits-streven hebben, wanneer de organisatie waarbinnen je werkzaam bent kiest voor duidelijke
    kwantitatieve doelstellingen, loop je met je persoonlijke behoefte vast. Kijk eerst eens naar de leidende cultuur van je organisatie voordat je vasthoudt aan je overtuiging. Of niet natuurlijk, maar dan maak je een andere keus. Zeg het zelf maar.

    Groet, Bernard Philipsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *