Home » Een goed verhaal is het halve werk

Een goed verhaal is het halve werk

:dhh Vanouds zijn wij als mensen verhalen vertellers. Het verhaal geeft ons niet alleen de feiten, maar ook de emotie van de verteller en dat maakt het zo inspirerend. Een goed verhaal vindt haar weg naar de mensen vanzelf. Het wordt doorverteld, en verankerd in de gemeenschap. Mensen verbinden zich aan het verhaal en de verteller. Zorg daarom dat u uw verhaal goed kunt vertellen.

We kunnen grofweg twee soorten verhalen onderscheiden, namelijk de succesverhalen en de sleurverhalen. U begrijpt al, dat als u een inspirerend verhaal wilt vertellen, het succesverhaal het waarschijnlijk het beste doet. De sleurverhalen kunnen ook nuttig zijn, maar meer in die gevallen van een doemscenario, dat u graag wilt voorkomen.

Het succesverhaal kent een held. Een held, die een grote overwinning boekt op een (bedachte) vijand. De vijand hoeft geen persoon van vlees en bloed te zijn, maar kan net zo goed een probleem zijn dat overwonnen dient te worden. De held hoeft net zo min een persoon te zijn, maar heeft natuurlijk de oplossing en die zit verpakt in het verhaal.

De ware vertellers weten het van nature, welk verhaal er bij een concept, dienst, produkt of taak hoort. Maar er zijn ook vele mensen die worstelen met hun verhaal. Produktpresentaties gaan faliekant de mist in omdat de verteller zelf niet in zijn verhaal gelooft, het produkt niet echt een probleem oplost of in het ergste geval er helemaal geen probleem is. Het grootste verlies wordt geleden in die gevallen waar wel degelijk sprake is van een goed aanbod, maar de verteller het verkeerde (sleur / succes) verhaal vertelt.

Marketeers weten het als geen ander. Zij kunnen verhalen vertellen (met beelden erbij), die ervoor zorgen dat mensen zich verbinden met een merk. Kijk eens goed naar die reklame, met het oog op het verhaal dat wordt gepresenteerd. U ziet het verschil tussen de succes- en de sleurverhalen. Bovendien krijgt u de mogelijkheden op een presenteerblaadje geserveerd. De verhalen verbeelden een belevenis, die aanspreekt, maar waartoe wel een zeker produkt geconsumeerd dient te worden.

:hkhoa Een goed verhaal heeft geen draagvlak nodig en hoeft ook niet “verkocht” te worden. Het wordt geaccepteerd en begrepen, zodra mensen het horen (of zien).

4 comments

  1. Dank voor het compliment Jeroen,

    De aanleiding is vrij simpel eigenlijk; Het verhaal is namelijk bij alles wat je graag zou willen bereiken, zowel in verkoop, onderhandeling met leveranciers of banken, pitchen voor investeerders en noem het maar op een zeer belangrijk criterium. Ik had laatst weer een ondernemer aan tafel, die het foute verhaal had gepresenteerd. Hij kreeg daardoor geen financiering. Na een gesprek, waarin we het over zijn verhaal hebben gehad veranderde het inzicht en het verhaal, waardoor dezelfde ondernemer nu weer kansen weet te benutten en doorgaat, waar hij dacht dat het ophield.

  2. Marco van Maanen says:

    Helemaal eens met de strekking, maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat het verhaal ook gehoord moet (willen) worden door een ander. Kortom je bent altijd afhankelijk van de ontvanger, hoe goed je verhaal soms ook is ! Wat is jouw mening/ervaring?

  3. Dat klopt Marco,

    Misschien heb ik het in de post niet goed verwoord, maar de onderliggende gedachte is natuurlijk dat het verhaal minimaal afgestemd moet zijn op de ontvanger. Eerst proberen te begrijpen, alvorens begrepen te worden.
    Toch gaat dit soms fout, omdat wij aan de ontvanger andere eigenschappen toedichten dan er in werkelijkheid zijn. Dat betekent niets meer dan dat we terug moeten naar de stap “begrijpen” en enkele vragen moeten stellen over hoe het dan wel zit, voordat we het verhaal opnieuw gaan vertellen.

    Dank voor je reactie,

    Henk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *