Home » KPI Kritieke proces Indicatoren

KPI Kritieke proces Indicatoren

:confuse Als bedrijfskundige houd ik mijzelf bezig met het bekijken of een bedrijf goed loopt en waar er mogelijk verbeterd zou kunnen worden. Zo kom ik ook in aanraking met de kritieke proces indicatoren. Dit zijn instrumenten, waarvan de meetwaarde aangeeft of het goed gaat of niet. Maar, zoals bij alle instrumenten, bepaalt ook hier het ontwerp van het instrument de (meet)waarde.

Deze KPI’s, zoals ze ook wel worden genoemd, bepalen veel. Het schetst een beeld van de medewerkers, klanten en leveranciers van het bedrijf en daaropvolgend vaak de wens om iets te veranderen. We kunnen namelijk als mensen maar lastig een kwestie beoordelen, zonder daarbij iemand verantwoordelijk te houden voor de kwestie. Enkele bedrijven nemen de KPI’s zelfs op in de functionerings beoordeling, waardoor medewerkers een duidelijke richtlijn hebben waaraan ze moeten voldoen. In die zin is het belangrijk om goed na te gaan wat we als KPI hanteren, met andere woorden de vraag wat we willen meten om te beoordelen of iets goed of minder goed verloopt.

Veel te vaak kom ik de puur kwantitatieve indicator tegen, zoals bijvoorbeeld aantallen productie, meters, uren en orders, waarbij de kwaliteit van de geleverde zaken niet of nauwelijks wordt gemeten. Hiermee geeft u als manager het signaal af dat de kwaliteit er niet zo veel toe doet, maar dat u meer bent geïnteresseerd in de aantallen (lees winst). Als u daarnaast wel hamert op kwaliteit, door bijvoorbeeld een kwaliteitssysteem in te voeren, heeft u een prachtig spanningsveld gemaakt, waartussen naar hartelust geschipperd kan en zal worden. 

Het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit produceren, is een essentiële keuze, die afhankelijk is van wat u als bedrijf wilt voorstaan. Ze gaan namelijk heel lastig samen omdat de kwaliteit wordt uitgemaakt door de laatste paar minuten aandacht, die juist bij het streven naar kwantiteit als eerste verloren gaan. De praktijk leert ons, dat iemand die onder gezonde druk staat, beter presteert. Daar is een logische verklaring voor, omdat de aandacht dan volledig op het werk gericht zal zijn. Voeren we echter de druk verder op, dan zal de prestatie exponentieel afnemen. Ook dat valt te verklaren uit aandacht, die dan wegvloeit naar zaken die buiten het inhoudelijke werk liggen.

:hkhoa Bij het opstellen van uw kritieke proces indicatoren, doet u er goed aan eerst te bedenken wat u wilt meten en wat u wenst te bereiken met dit instrument. Het kan namelijk heel sterk averechts werken indien u de klassieke fout maakt door het verkeerde signaal af te geven. Dit systeem leent zich zeer goed ter controle van het eigen presteren, vooral op kwantitatieve aspecten, maar laat zich niet gemakkelijk gebruiken om de bedrijfs idealen te verwoorden. Daarvoor zijn andere methoden veel beter geschikt.

4 comments

  1. Hans Waltman says:

    Hoi Henk, Het moet me van het hart dat het niet hoort te gaan over ‘kritische’ factoren, maar over ‘kritieke’ factoren. Een veel gemaakte fout. temeer een kans je te onderscheiden door het wel goed te benoemen. Succes, Hans

  2. Tom says:

    Hey Henk,

    Goed artikel, al heb ik een paar kleine opmerkingen..

    functionerings beoordeling en bedrijfs idealen zijn beide 1 woord. (De tussen-s maakt dat duidelijk).

    Verder werken de links naar de gerelateerde artikelen niet (meer).

    mvg,

    Tom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *