Home » Omroep Amersfoort is overleden, zij rustte in vrede

Omroep Amersfoort is overleden, zij rustte in vrede

:beauty Vandaag trof me het bericht dat het dan echt over en uit, stoppen en sluiten is met de Amersfoortse lokale omroep. Het was al geruime tijd tobben geblazen met de omroep, maar het schip is nog lang blijven drijven. Toen Veronica aanspoelde en de stekker eruit moest rouwde de halve natie, nu hoor je maar bar weinig. Soms vraag ik me af hoe dat kan, een 140.000 plus gemeente, die geen levensvatbare omroep heeft. 

Natuurlijk is het waar dat de nieuwe (ook oude garde) multimediale crossplatform twitterende EVA al in de startblokken staat, maar of zij het dan wel gaan redden is maar zeer de vraag. Het klinkt wel veelbelovend, maar ik vrees het ergste. Ze gaan namelijk in exact dezelfde kuil springen, die Omroep Amersfoort zag als het beloofde land.

De nieuwe economie, noem het de twitterende tieners en een paar middelbare ouderen die het mogelijk ook nog een beetje kunnen volgen, kent hele nieuwe wetten en regels. Veelal eigen wetten en regels, die weinig meer te maken hebben met de wetten en regels van de oude economie. Vroeger kon je ergens een hek omheen zetten (licentie krijgen) en zeggen dat het jouw domein was. Iemand die er dan gebruik van wilde maken, bijvoorbeeld even naar het toilet, moest dan betalen om zijn plasje te mogen doen. Hetzelfde ging dat met etherfrequenties. Het bezit van zo’n frequentie gaf je de macht om te kunnen bepalen wat er op de radio of televisie kwam en wie daar zijn commerciële boodschap mocht brengen. Heel vroeger werd daar zelfs aan beide zijden voor betaald. Denk aan het kijk en luistergeld.

Nu is dat heel anders. Radio is niet meer het enige medium waar muziek te krijgen is (Veronica was dat wel in het begin) en al helemaal niet meer het populairste. De televisie boet ook al in aan de internetters. Wie vandaag de dag een muziekje wil horen of een filmpje wil kijken downloadt dat (al of niet legaal) van het net en draait het op het moment dat het hem zelf past. Geen geleuter met maandverband, wasmiddel en tandpasta, nee het echte spul, ofwel dat waar je om vroeg. Het in de oude economie oh zo belangrijke hek, de grens waar betaald moest worden, is hier helemaal verdwenen.

Zowel de gebruikers, luisteraars, als de adverteerders weten dit prima. Radioreclame en zelfs televisiereclame wordt steeds minder in de budgetten opgenomen. Daarvoor in de plaats wordt een twitterende blogtiener aangenomen, die uit naam van de zaak met de klanten direct, liefst gepersonaliseerd, contact gaat onderhouden. Gisteren bij de presentatie van Victor Muller over Saab en haar strategie bij de taskforce economische ontwikkeling werd dit ook weer heel duidelijk.

Langzaam maar heel zeker gaat de nieuwe economie de oude voeren. Het blijft echter wel die oude economie waar de knaken verdiend moeten worden, want wie geen echt product maakt heeft niets om te verkopen, de hekken zijn weg, waardoor er niet meer voor lucht of rechten hoeft te worden betaald. De nieuwe verdienmodellen zoeken dan ook naar connecties tussen de virtuele en de werkelijke wereld. In de virtuele wereld wordt namelijk voor een groot deel bepaald wat er in de werkelijke wereld wordt gedaan en gekocht. De gemiddelde mens spendeert vandaag de dag al meer dan een uur per dag op het internet. Dat is meer dan hij bijvoorbeeld aan de krant besteedt.

Terug naar de lokale omroep, wat heeft die nog te zoeken tussen al het media geweld. 3FM, 538, SlamFM, Qmusic, noem ze maar op. Allemaal lekkere verstrooiende hitradio, met belspelletjes en grote prijzen. Gevoerd door het grote reclamebudget van de multinationals, zoals CoCa en Pepsi gaan er miljoenen om in deze industrie. Wel, in dat domein heeft de lokale omroep met zijn budget van €80.000 en voorheen het dubbele, helemaal niets te zoeken. Het is een wereld die vergeven is van geld en ook alleen daarop is gericht. Het is een verschijnsel dat nog steeds leeft op de oude wetten van de economie. Ik heb een landelijke frequentie en jij mag daarop adverteren, voor veel geld. Langzaam maar zeker zal ook dit model gaan sneuvelen, vrees ik. Ze hebben alleen nog iets langer de tijd, dan de lokalen.

Wat blijft er dan over? Niet veel. De radio en tv lopen aan het einde van de levenscyclus. De cash-cow periode is lang voorbij en de verdienmodellen staan onder druk. het zal nog wel even duren, maar om er een dikke investeringsbegroting op los te laten, nou, nee, liever niet. Alleen degene die zich het beste aanpast en handig gebruik weet te maken van de nieuwste technologie zal het in die wereld nog even vol kunnen houden. Content voor radio, tv en internet moet worden gedeeld. Internet zou  zelfs de grootste leverancier van de inhoud kunnen worden, omdat een eigen redactie eenvoudigweg te duur is. Radio en tv worden dan ook niet meer dan een doorgeefluik voor mensen die even niet aangesloten zijn aan het net. Vooralsnog is dat veelal zo in de auto, maar ook daar zie ik verandering in komen. Waarom zou er geen Iphone standaard ingebouwd kunnen zijn in mijn nieuwe auto? De nieuwste Saab heeft een Google Android dashboard.

:hkhoa Een andere mogelijkheid is om helemaal tegen het heersende  principe in te gaan. Zorg dat je zelf goede inhoud maakt. Echte inhoud, met echte mensen. Niet gevoerd door de industrie, een gemeente of een investeerder. Nee onafhankelijke journalistiek met een echte mores (objectief bestaat niet, dat weet ik wel). Je maakt jezelf dan los van de oude wetten van de economie, waarin het grote geld bepaalt wat er gebeurt. Daarin pas je je dus aan de nieuwe wetten aan. Wellicht is het mogelijk om een bron van informatie te worden, die op zijn vlak de enige is die het echte nieuws brengt, niet vervuild door commerciële belangen.  Je moet dan alleen wel met de camera en een microfoon op stap, want er hoort een plaatje en geluid bij, toch?

Dit idee kan werken omdat het gros van de mensen nu alleen nog maar kan knippen en plakken. Onder druk van de aandeelhouder moet er worden bezuinigd en uitgehold. Taakverschraling noemen we dat in de organisatiekunde. Content is het toverwoord en als je de content gratis kunt krijgen (en met bronvermelding is dat geen jatten) is dat goed voor je verdienmodel. Wat die mensen echter vergeten is dat er op een zeker moment geen content meer zal zijn omdat iedereen op elkaar zit te wachten. We dalen dan af met z’n alleen naar het niveau Twitter, waar ik kan volgen of Sandra al heeft geplast. Hetzelfde zien we gebeuren op televisie, waar de programma’s nu alle grenzen van banaliteit hebben overschreden. (ik kijk al een jaar geen tv meer.. en ik mis niks… denk ik)

:hkhoa Let op mijn woorden, wie nu durft te investeren in journalistiek, al  of niet met radio, televisie, internet of krant, heeft de toekomst. Het echte werk, dat is waar het om draait. Vakmanschap in het genereren van echt nieuws. Met camera, microfoon en notitieboekje de echte wereld in om verslag te doen van wat er daar gebeurt. Content wordt waardevol, maar dan moet je het wel maken.

Voor de Amersfoortse wethouder betekent dit dat ze de juiste beslissing heeft genomen om niet meer te investeren in de Omroep Amersfoort. Helaas hadden ze het niet echt begrepen en hebben ze hun geld gezet op zaken die uiteindelijk maar weinig opleverden. Het betekent echter niet dat er voor de Gemeente Amersfoort geen ruimte is voor een lokale omroep. Zeker wel, maar dan wel een die echt nieuws haalt uit de gemeente met behulp van echte verslaggevers van vlees en bloed. En niet te vergeten liefde voor het vak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *