:baffle Het Nederlandse bedrijfsleven staat in de uitverkoop. ABN AMRO, Stork, Hema, Nutricia: allemaal bekende Hollandse merken die in handen vallen of dreigen te vallen van buitenlandse investeerders. De nieuwe generatie topmannen profiteert daar flink van. Netwerk spreekt over deze trend met drie oud- topmannen van grote Nederlandse bedrijven. Jan Timmer (Philips), Karel Vuursteen (Heineken) en Kees van Lede (Akzo Nobel).
Forse winst
Over de overname van ABN AMRO is veel te doen geweest. Het bestuur van het bedrijf had een conflict met de aandeelhouders over de verkoop van de bank. Of het bestuur of de aandeelhouders hun zin krijgen, de top van de bank zal er flink van profiteren. Eerder dit jaar verkocht het detailhandelsconcern HEMA met forse winst.
In de uitzending
De salarissen in de top van het bedrijfsleven lijken geen plafond te kennen. Maar wat zijn de gevolgen van deze lucratieve overnames? Hoe kunnen we voorkomen dat Nederland een filiaal in de wereldeconomie wordt? In Netwerk beantwoorden drie oud- topmannen van grote Nederlandse bedrijven die vragen.
Bron : Netwerk.tv (Maandag 3 september 20.26 uur Nederland 2)
Gerelateerde artikelen:
- NRC Handelsblad Huurlingen in de top gaan voor het grote geld
- Nu.nl Salarissen bedrijfsleven niet normaal meer
- Hoe ver reikt de macht van de aandeelhouder
- Aandeelhoudersactivisme, schadelijk of sentiment?
- Salarissen bedrijfsleven niet normaal meer